Öka engagemanget med sociala medier
Öka varumärkeskännedom och engagemang hos era följare med sociala medier så som Facebook, Instagram och TikTok. Genom organiskt innehåll och annonser når ni ut med era budskap till rätt målgrupp
Facebook/Instagram
TikTok
Snapchat
Sociala Medier är platsen där era kunder hänger
Stora delar av vår fritid läggs på sociala medier, vi läser inlägg från våra vänner som är på semester, gillar trevliga bilder på mat och ser häftiga videos på personer som dansar.
Enligt Svenskarna & Internet 2021 använder 95% av Sverige sociala medier och 90-talister använder det allra mest. De största kanalerna är Facebook, Instagram och Snapchat men TikTok växer snabbt speciellt hos den yngre målgruppen.
Sociala Medier är ett samlingsord för alla kanaler där fokuset ligger på social intergration, t.ex
- Youtube
- Snapchat
- TikTok
Vad är Sociala Medier?
Sociala Medier är ett samlingsnamn för de webbplatser och appar som har ett fokus att människor ska interagera i sociala nätverk och ladda upp användargenererat innehåll. Detta gör sociala medier till en dialogisk överföringsmodell, många källor till många mottagare vilket medför att innehåll sprids enklare mellan människor.
Det som blir populärt på sociala medier brukar oftast kallas för ”viralt”, då ett innehåll får många gillningar och delningar. Som företag finns det många möjligheter på sociala medier genom både organiska inlägg och annonsering.
Genom att nå ut till människor organiskt ökar man varumärkeskännedomen och engagemang gentemot varumärket och kan skapa ett mervärde för följare. Dela nyheter och annat intressant innehåll och visa att ni är ett levande och pålitligt företag.
Annonsering på sociala medier är ett bra sätt att visa era budskap där potentiella kunder finns. Oftast vet dessa kanaler mycket om sina användare och kan servera annonser som kan vara intressanta för användaren. Detta skapar effektiva annonser med en hög avkastning.
Varför ska jag låta en byrå hantera våra sociala medier?
När du tar hjälp av oss med er sociala medier så får ni alltid en marknadsförare som arbetar med ert konto.
- Rapporter varje månad med full insyn i vad och varför vi gör åtgärder tillsammans med resultat och KPI:er
- Vi använder oss av en fast månadskostnad för vårt arbete och rapportering.
- Ingen uppsägningstid
- Ni äger konton till fullo

Fördelar med Sociala Medier
- Ett aktivt och levande konto skapar legitimitet
Genom att göra regelbunda uppdateringar visar man att man fortfarande är aktiv som företag och skapar en legitimitet att företaget är seriös - Nå målgruppen med reklamgarden nere
Organiska inlägg markeras inte som annonser och ska helst inte likna dem heller. Då reagerar inte målgruppen men samma kritiska reklamtrötta ögon och är mer mottaglig för ert budskap - Engagemang och lojalitet från era kunder
Med Sociala Medier skapar man ett engagemang från målgruppen för era tjänster eller produkter. Detta ökar varumärkeskännedommen som i sin tur ökar kundlojalitet.
Är Sociala Medier något för ert företag?
Nästan samtliga människor finns på sociala medier och är en kanal där människor nätverkar. Det är en självklarhet att ert företag ska finnas med och kopplas ihop med kunder och sprida varumärkeskännedom. Att finnas där era kunder finns känns självklart när man sätter upp en butik eller ett kontor, och det är även viktigt med vilka kanaler ni finns på. Beroende på målgrupp finns det olika kanaler att satsa på, vi hjälper er att hitta rätt!
Sociala Medier är ett flertal olika kanaler
Det finns olika kanaler som fyller olika syften beroende på den målgruppen ni vill nå samt budskap
Den mest kända av kanalerna och äldsta, 7 av 10 svenskar använder Facebook. Här har vi stor ålderspan i målgruppen allt från 30-80 år. 30+ år där 66% använder Facebook varje dag, 80+ år där 59% använder kanalen dagligen. Dock de som är födda på 00 och frammåt använder sällan Facebook och rör sig istället till andra kanaler.
Bildfokuserad kanal där 90-talisterna finns allra mest, följt av 80-talister och därefter 00-talister. Hela 85% av 90-talister använder Instagram. Här finns möjlighet att sprida budskap tillsammans med trevliga bilder för att synas i följares flöde. Här är det även enklare att hitta organiska följare än på Facebook.
TikTok
Den nya och spännande kanalen som har synts mycket på nyheter och andra medier. Här tillbringar 20% av svenskarna sin tid. 00- talister och 10-talister står för majoriteten av användarna men det kryper sig uppåt mot 90-talisterna. Här finns möjlighet för hög räckvidd och ett enklare arbetsätt. Tiktok är inte följar baserat som de andra kanalerna, utan Tiktok fokuserar på visningar. Genom algoritmer serverar de videoklipp till användarna beroende på deras intresse.
Snapchat
40% av svenska befolkningen använder Snapchat, en lägre andel än jättarna Facebook och Instagram, men inte att förakta. Här har vi 90-talister och 00-talister där hela 73% av 00-talister använder Snapchat dagligen.