ZKOND – Digital Agency
Reklambyrå

Helsingborg

Grustagsgatan 1C
254 64 Helsingborg
info@zkond.se

Effektiv annonsering med Google Ads

Nå ut via Googles nätverk när kunder söker efter era produkter eller tjänster. Använd sökordsannonser, displayannonser, shoppingannonser och videoannonser allt samlat i samma verktyg, Google ads.

Sökord

Display

Retargeting

Google Shopping

Youtube

Google Ads fokuserar på datadriven annonsering

Med Google Ads är fokuset på data och statistik för att genomföra rätt åtgärder. Google Ads har själva många automatiserade system för att era annonser ska synas på rätt plats vid rätt tid. Eftersom fokuset ligger på datadriven annonsering så finns möjligheten att skapa en relevant och strukturerad annonser med inriktning mot er försäljning.

Vi kan oavsett er budget skapa struktur och lönsamhet i er annonsering. Vi hjälper er att öka försäljningen, hitta nya kunder, bygga varumärke tillsammans med en bra avkastning.

Google ads har flera annonskanaler som används för olika mål.

  • Sökordsannonsering
  • Displayannonsering
  • Remarketing
  • Google Shopping
  • Youtube

Vad är Google Ads?

Tidigare kallat Google AdWords är ett annonsverktyg som Google har utvecklat för att kunna servera sina annonsörer med smidigt gränssnitt och data. Här i Google Ads skapar man kampanjer, annonsgrupper och annonser som sedan visas mot de demografer man väljer. Det används för Googles samtliga kanaler såsom Sökannonser, Displayannonser och Youtube Annonsering. Google Ads har skapat sig ett bra rykte i marknadsförings världen som ett av de absolut främsta verktygen för annonsering i och med sin höga avkastning och effektivitet.

Google Ads är en datadriven annonsering, vilket betyder att optimeringar och beslut grundar sig i datan som Google har tillsammans med den data som ni får via Google Analytics. Detta gör att man slipper förlita sig på en magkänsla kring sin annonsering och kan skapa lönsamma annonser utefter de utvärderingar Google Ads ger.

Varför ska jag låta en byrå hantera vårt Google Ads konto?

När du tar hjälp av oss med er Google Ads annonsering så får ni alltid en marknadsförare som arbetar med ert konto.

  • Rapporter varje månad med full insyn i vad och varför vi gör åtgärder tillsammans med resultat och KPI:er
  • Vi använder oss av en fast månadskostnad för vårt arbete och rapportering.
  • Ingen uppsägningstid
  • Ni äger kontot till fullo

Fördelar hos Google Ads

  • Sökordsannonser placeras överst på förstasidan vid sökningar
    Vid sökordsannonsering kan man bestämma vilka sökord man vill synas under, Google Ads visar då dessa annonser när någon söker på de orden.
  • Breda och exakta matchningar Google ads bland annat breda och exakta matchningar vid sökord. Detta betyder att man kan låta Google hitta någon som letar efter er produkt eller tjänst utan att söka exakt på de orden ni har valt. Eller om man vill nå endast de som söker exakt efter de orden ni har valt med exakt matchning.
  • Auction Insights med Google ads auction insight kan ni se vilka det är som budar på era sökord och ifall de gör det bättre eller sämre än er.
  • Hög avkastning på investeringen. Betala endast för de som klickar på era annonser. Det gör att ni får kvalitativ trafik till era hemsidor.
  • Få insikter i er marknad med den datan som Google Ads genererar åt er kan ni få viktiga insikter i hur marknaden rör sig samt vilka trender som närmar sig.

Är Google Ads något för ert företag?

Kort svar, Ja. Som en byrå som hanterar flertalet konton med strategi och utbildning kan vi säga att Google ads är ett effektivt och lönsamt annonsverktyg. Det finns vissa som är rädda för digital annonsering och har hört skräckexempel där stora summor har försvunnit på kort tid och man vet inte vad man har fått för det. Men detta har i sådana fall hänt eftersom man inte har haft en strategi och fokuserat på att ha rätt mål och konverteringar. Vill ni öka er försäljning, få fler leads eller öka ert varumärke så är Google Ads ett utmärkt verktyg för ert företag och tillsammans med oss skapar vi lönsamhet för er.

Hur vi arbetar med Google Ads annonsering

Vi hjälper er med Google Ads annonseringen för att skapa struktur, effektivitet och lönsamhet i era annonskanaler. Oavsett om det är för att bygga varumärke via Display och Youtube annonsering eller försäljning via Google Shopping finns vi där för er. Vårt arvode är en fast kostnad per månad och ni betalar annonseringskostnader direkt till Google med ett kontokort.

Förarbete inför annonsering

För att börja krävs det först och främst att ni berättar era förutsättningar. Vilken budget har ni för att lägga på annonseringen och vilka mål vill ni uppnå. Det kan även vara att budgeten är flytande och beror på er ROAS (return of ad spend)eller COS (cost of sale) som vi ska förhålla oss till.

Vi analyserar er marknad och hur den ser ut hos Google Ads. Vi kollar på kundens sökprofil och vilka sökord som representerar era produkter eller tjänster. Vi tittar på vilken trafik som är lönsam och vilken det är som ska uteslutas.

Uppsättning av annonser i Google Ads

Vi börjar med att skapa ett konto i Google Ads om ni inte redan har ett. Därefter är det dags att bygga kampanj strukturen efter de mål och budgetar som ni har gett oss. Denna delen är en viktig beståndsdel i att få en bra struktur som går att arbeta vidare med och optimera.

Slutligen är det dags att ta fram annonser som är effektiva. Eftersom ni betalar per klick är det viktigt att de klicken har ett högt värde för er lönsamhet. Det viktiga är inte att få in en massa trafik till er hemsida utan det viktiga är att få potentiella kunder att besöka er hemsida. De annonser vi tar fram baseras på era mål och vilken kampanjstruktur vi har gjort. Annonser i Google Ads är levande och kommer under tiden optimeras och bytas ut i syfte att öka lönsamheten.

Rapportering och Optimering av Google Ads

Under tiden som vi arbetar med ert Google Ads konto rapportera vi varje månad hur det går för de kontot samt de mål som har valt. Ni får även tillgång till en dynamisk rapport där ni själva kan välja vilken tidsperiod ni vill titta på och som uppdateras i realtid. Vi låter er ha full tillsyns i vårt arbete och tycker det är viktigt med transparens.

Fortsatt arbete med Google Ads

Över tiden kommer vi att optimera Google Ads kontot för att öka lönsamheten för er. Det kan vara att byta ut annonser och hitta nya möjligheter på er marknad.

Google Ads har ett flertal olika kanaler

Som nämnt tidigare har Google Ads ett flertal kanaler som går att använda beroende på vilka mål ni har.

Syns högst upp när kunder söker

Den mest kända och använda kanalen hos Google Ads är sökordsannonsering. Med denna annonsering syns ni högst upp på utvalda sökord när en potentiell kund söker på nätet. Det är en effektiv kanal som fokuserar på att fånga upp personer när de själva söker efter information om en produkt eller tjänst på Google. 

Visuell displayannonsering med hög räckvidd

Displayannonsering är en utmärkt kanal i Google Ads som når ut till en stor målgrupp och samtidigt håller nere kostnaden per klick. Detta är en annonstyp som visas på hemsidor, filmer och appar som har ett samarbete med Google i form av en bild eller enklare film. Det finns även möjligheten att bestämma på vilka hemsidor man vill att annonsera ska synas på. Här finns möjligheten att få ut ert budskap eller produkt på ett visuellt och kostnadseffektivt sätt. Displayannonsering fungerar bra för att driva trafik till er hemsida och bygga varumärke.

Påminn dina besökare med Retargeting

Retargeting annonser är annonser som riktas till personer som redan har varit på din sida, de kan ha lämnat något i varukorgen eller läst om era tjänster. Remarketing fungerar för er som vill fortsätta nå ut till era besökare efter att de har lämnat er hemsida, genom att visa sökannonser när de söker på nätet eller genom att visa displayannonser när de besöker en annan hemsida. Detta gör att vi når en målgrupp som redan känner till er och är närmare en konvertering (köp eller lead) än vad de andra kanalerna ger. På så sätt kan vi öka konverteringarna på ett effektivt sätt.

E-handelns dröm med Google Shopping

Google Shopping är en relativ ny annonseringskanal hos Google Ads. Det är en direkt annonsering när någon söker efter era produkter och visar då en produktbild tillsammans med pris eller erbjudande som Google Ads hämtar direkt från er hemsida.

Detta gör Google Shopping till den mest lönsamma annonseringen för e-handlare. Ni når kunden när de söker direkt efter era produkter vilket visar att de är nära ett köp och ni får ett annonsutrymme högst upp på sidan. Genom att hämta all produktdata direkt från er hemsida och sortera den via Google Merchant Center försäkrar det att produkterna alltid är uppdaterade och finns i lager hos er. Därefter är det bara för kunden att klicka in och köpa.

Nå nya höjder med annonsering på Youtube

Youtube är en video delnings hemsida där mer än 500 timmars material laddas upp varje minut, det är en underdrift att säga att youtube är enormt. Reklamfilm kommer alltid vara ett media som följer med oss och där traditionell TV förlorar i data och inriktning, vinner Youtube. Med hög precision och kostnadseffektivitet är Youtube en av de bästa kanalerna att annonsera med reklamfilm.

Ni kan nå ut till en precis målgrupp som tittar efter specifika saker på youtube och visa ert budskap för en målgrupp som verkligen bryr sig.