0736637945 info@zkond.se
Den visuella delen

DEN VISUELLA DELEN

Nu i Juni månad har vi funderat starkt på vad vi ska skriva om för att inspirera och motivera folk så mycket som möjligt. I Juni kommer vi skriva om vad och hur man ska tänka när man skapar en hemsida. Inte på hur man kodar, hur man skapar grunden eller hur man optimerar hemsidan. Den här gången kommer vi hålla oss till det rent visuella när det gäller en hemsida och sociala medier. Vad är det som lockar folk och varför ska man vara så noggrann när det kommer till det visuella.

DEN GRAFISKA PROFILEN

Först och främst gäller det att veta reglerna för företagets grafiska profil. Den grafiska profilen utger alla färger, typsnitt och bildtyper för vad som kommer finnas på hemsidan. Om inte företaget är helt nystartat är det oftast något som redan finns och som företaget använder sig av. Om vi tar Apotekets hemsida som ett exempel så använder dem sig av ‘’sterila’’ färger. Det är mycket vitt med enstaka gröna detaljer precis som ett sjukhus är. Varför det är viktigt att följa sin grafiska profil är för att varje producerad vara ska synas tydligt att det är ifrån just det företaget. Det är varumärkesbyggande och skapar en stor igenkänningsfaktor. Klarna är också ett mycket bra exempel på något man känner igen direkt, den rosa färgen med pizzaslicen.

Sedan följer typsnitt och hur man använder sig av bilder. Att ha samma typsnitt på allt som företaget producerar ingår också i den grafiska profilen. Texten ska vara samma som på företagsbilar, muggar, logotypen, ja- you name it!

OPTIMERING

En gömd men betydlig faktor är också att när man följer sin grafiska profil noggrant leder det också till en viss typ av trygghet hos besökaren på din hemsida. Det är inget man tänker på och kanske i vissa fall kan tycka är löjligt men det är och ser väldigt snyggt ut visuellt när man har en noggrant planerad grafisk profil. När man tar bilder kan man antingen göra det själv eller anlita en reklam- och webbyrå som tar fotografierna åt dig. Det viktiga här är att man optimerar dem till rätt format beroende på var man ska publicera bilderna. Är det instagram som bilderna ska slängas ut på gör sig bilderna bäst när man har optimerat dem utefter måtten för instagram- så att man slipper zooma och rubba kvalitén.

Även på hemsidor och facebook är det viktigt att optimera dina bilder för bästa resultat. Något som man dessutom ofta glömmer är att reducera och photoshoppa sina bilder- då menar vi inte att man ska gå till överdrift utan att man ser till att färgerna blir lite starkare och att man fixar till oönskade linjer och skuggor. På en hemsida är det också väldigt vanligt att man använder sig av animationer. Animerade bilder kan locka till trafik och besökare eftersom man kan skapa vad som helst. Det är väldigt populärt att använda animeringar i steg-för-steg beskrivningar för att ytterligare förtydliga stegen.

VILKA ÄR NI OCH ERT FÖRETAG?

Slutligen kommer det som kanske är viktigast. Nu är alla färger, typsnitt och bilder bestämda och tagna. Nu återstår bara hur man ska placera det. Det viktiga att tänka på är att oavsett om det är en vanlig hemsida med undersidor eller en webbshop, är att göra den så tydligt som möjligt. Se till att placera texterna strategiskt för att besökaren ska se det absolut viktigaste som möjligt på första sidan.

  • Vem är ni?
  • Vad gör ni?
  • Vad säljer ni?
  • Hur kan jag kontakta er?

Det är en bra början. Därefter kan man placera in djupare beskrivningar och länkar till undersidor med fler tjänster och produkter lite längre ner. Oftast har man väldigt starka åsikter som företagare och det är ju självklart. Man har en spikad förväntning och en plan redan från början. Det man ska ta i akt är att man inte skapar en hemsida för sig själv, utan man skapar den för sin målgrupp. Matchar min målgrupp och mitt varumärke en lila grafisk profil med badbollar överallt?

Nja… kanske inte. Det är värt att analysera och vad det är som lockar min målgrupp mest. Det kan också även vara värt att våga överlåta arbetet till den mediabyrå som skapar den. Man ska alltid vara analytiskt och engagera sig i arbetet men ibland måste man våga chansa och lita på någon annans omdöme.

Vi hoppas att vi kanske har inspirerat er till att förnya eller ta en ordentlig titt på er grafiska profil och hemsida och se över den så att den till 100% matchar varumärket. Kanske är ni inte nöjda med vad ni har idag utan önskar gärna att fräscha upp eller till och med börja om från början. Kanske är ni fullständigt nöjda eller önskar ha tips från oss. För mer information om tips, grafisk profil och hemsidor är ni välkomna att kontakta oss. Ha det fint, vi hörs!