0736637945 info@zkond.se
Marknadsföring (målgrupper)

MARKNADSFÖRING (MÅLGRUPPER)

Det här inlägget kommer först och främst rikta sig till företag som är nystartade. Anledningen till det är att för att vi kommer fokusera på vad man kan göra för att varumärkesbygga genom marknadsföring på ett enkelt och smidigt sätt. Även på sätt som faktiskt är gratis eller kostar väldigt lite pengar.

DIGITAL VARUMÄRKESBYGGNAD

Att varumärkesbygga digitalt är en stor del av processen vid nystartade företag. Med färdiga och genomtänkta produkter krävs det nu enbart att dessa ska marknadsföras på ett korrekt vis. Det som först och främst behöver fastställas är vilken målgrupp som företaget behöver rikta sig till. I vilka åldrar kommer min produkt eller tjänst att säljas bäst inom?

När den frågan är avklarad är det dags att ta reda på var dessa grupper av människor befinner sig och även när dem befinner sig där. Beroende på ålder kan man alltid hitta undersökningar om målgrupper och vilken social plattform dem använder sig av, även exakt tidpunkt. Efter ett antal undersökningar kan svaret komma att bli att just din målgrupp befinner sig för det mesta på Instagram runt 13:00 fredagar och onsdagar. Det är då lämpligt att publicera inlägg som representerar er och era produkter eller tjänster vid dessa tidpunkter dessa dagarna. På så vis fångar du din målgrupp enkelt och smidigt.

ENGAGERA DINA FÖLJARE

För att öka er följarskara på till exempel instagram kan man bland annat hålla i olika tävlingar som ökar intresset för er och er instagramsida. Utan att det behöver kosta mycket pengar!

Ett enkelt sätt att engagera dina följare är att tävla ut produkter, tjänster eller till och med godis på er instagram sida. Tävlingen kan vara simpel och enbart handla om hur mycket godisbitar som finns i en godisskål. För att vara med och tävla måste man följa instagramsidan samt tagga valfritt antal vänner (tre eller fyra kan vara lämpligt). Därefter får dem svara i kommentarsfältet om hur mycket godis dem tror finns i burken, på så vis får du fler följare och ett högre engagemang under tävlingens gång. Vinnaren koras och godiset hittar hem till vinnaren, därefter sprider den här personen vidare vinsten vilket leder till att folk blir varse om er och er instagramsida. Enkelt, eller hur?

Kostnaderna under en sådan tävling kan då vara godiset i detta fallet samt frakt om det skulle behövas. Man kan även marknadsföra inlägget med hjälp av verktygen som Instagram erbjuder, på så vis kan ni nå ut till ännu fler personer i er målgrupp. Oerhört enkelt, vi önskar er all lycka med era tävlingar. Tack för denna gången!