0736637945 info@zkond.se
Optimera din Annonsering på TikTok

Optimera din Annonsering på TikTok: Bästa Praxis från ZKOND & TikTok

Nya Möjligheter för Riktad Marknadsföring på TikTok

TikTok har sedan den första november 2023 genomfört viktiga uppdateringar i sin annonshanterare, vilket innebär spännande förändringar för hur vi på ZKOND kan nå ut till rätt publik. Genom att förenkla och integrera funktioner som automatisk och manuell målinriktning, har TikTok öppnat nya vägar för effektiv annonsering. Detta är ännu ett steg som TikTok har tagit med sin adsmanager för att göra det enklare för användarna att få en effektivare annonsering.

Steg för Steg: Maximera din Annonsering på TikTok

1. Börja med bred målinriktning:

Bred målinriktning har visat sig vara en effektiv strategi för de flesta annonsörer. Genom att sätta minimala begränsningar får TikToks algoritmer större frihet att hitta de mest lämpliga användarna för din annons. Studier visar att annonser som når en bred publik presterar bättre med 15% lägre anskaffningskostnad och 20% högre konverteringsfrekvens.¹

2. Utforska manuella kontroller vid behov:

För specifika scenarion, som geografiskt begränsade verksamheter, kan manuella kontroller vara fördelaktiga. Använd till exempel hög hashtags interaktioner eller intressen för att rikta dina annonser till användare som kan vara intresserade av dina produkter.

3. Aktivera Smart Targeting:

Smart Targeting erbjuder två växlar – smart publik och smarta intressen och beteenden. Denna funktion justerar automatiskt dina målinställningar baserat på annonsprestanda, vilket i genomsnitt förbättrar CPA med 5% för annonsörer.² Detta liknar Metas Advantage+ eller Google Ads Performance Max / Demand Gen. Med Smart Targeting rekomenderar vi att man A/B – testar denna annonsgruppen mot en egen manuell annonsgrupp för att kontrollera att TikToks algoritmer faktiskt levererar det bästa resultatet.

4. Skapa anpassade och lookalike-publiker:

För mer avancerade annonsörer kan skapandet av anpassade publiksegment vara ett kraftfullt verktyg. Över 50% av adspend från de högst spenderande annonsörerna på TikTok använder publik i sin målinriktning.³ Anpassade och datadrivna målgrupper har alltid varit något av de kraftfullaste verktygen som vi kan använda vid annonsering. Genom att hämta data via en TikTok pixel kan vi skapa målgrupper som t.ex “alla som har lagt i varukorgen, men inte handlat de senaste 180 dagarna.” Samma med lookalike målgrupper då vi kan nå personer som liknar de som har handlat på er hemsida de senaste 180 dagarna.

5. Validera att avancerade/manuella tekniker överträffar bred målinriktning:

Slutligen är det viktigt att testa och validera varje optimering för att säkerställa att den överträffar bred målinriktning. A/B testa allt, även annonsgrupperna.

ZKONDs Synvinkel

På ZKOND tror vi starkt på TikTok som annonsplattform, den är i ständig utveckling och blir mer raffinerad för varje månad. Dessutom är TikTok öppna över vart de vill, hur de gör det och ger resurser för oss annonsörer så att vi kan arbeta så bra som möjligt. Många annonsörer på TikTok missar användandet av både Smart Targeting och anpassade/datadrivna målgrupper och är fast i TikTok som en ren räckviddsplattform. Men eftersom TikTok har utvecklats kan man använda samma funnel tänk som man annars gör i Meta Ads.

Slutsats

TikToks uppdateringar och våra rekommendationer ger en stark grund för att förbättra er annonseringsstrategi. Som alltid, är vi här för att hjälpa er att navigera dessa förändringar och maximera er närvaro på TikTok. Använd anpassade målgrupper och arbeta i hela funneln.

Källor

TikTok back-end testing, Q2 2023.
Test v Control of 2,000+ Web Conversion Ads in Q2 2023.
TikTok internal data 2023, top 100 advertisers.
https://www.tiktok.com/business/en/blog/targeting-best-practices